BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, May 18, 2009

AM I A GOOD SON??

For almost 18 years i've been living in this world..for all of the knowledges i've gained...the sad and brutal truth is that i'm what the malay called 'ANAK DERHAKA'....

Sejak aku dilahirkan di dunia ini,aku berasa bahawa aku sentiasa menyusahkan kedua-dua ibu bapaku....daripada aku kecil lagi,daripada dua patah perkataan MAMA dan PAPA yang aku tuturi ketika aku baharu pertama kali pandai berkata-kata,aku jarang memberi bakti yang besar kepada mereka..walhal,aku sebagai anak yang sulung,sebagai seorang pemimpin di dalam keluarga,aku tidak pernah menunjukkan contoh yang baik kepada keluargaku.....

Bahkan,semenjak aku bersekolah rendah lagi..ibuku sentiasa mengalirkan air mata mengenangkan kenakalan and my disrespect to both my parents..YA ALLAH!!Seberapa banyak dosakah yang aku telah buat?Even after sending me to SMAP,where i am suppose to learn more about ISLAM and especially about the importance of being pious to parents..still,i am still the same old brash son...always hurting my parents' feelings....

Dalam Al-Quran pun Allah telah tekankan...berbakti kepada ibu bapa sungguh penting...bahkan wajib...bahkan kita telah ditegah daripada even uttering 'aah' kepada mereka...aku merasakan..apa yang aku belajar daripada TAZKIRAH-TAZKIRAH petang,kelas-kelas agama,semua itu sia-sia..kerana aku tidak beramal dengannya...bak kata pepatah arab..ILMU TANPA AMAL BAGAIKAN POKOK TANPA BUAH...

Ego aku yang cukup tinggi selalu menenggelami perasaan kasih sayangku kepada kedua-dua orang tuaku...aku sabankali terfikir..apa gunanya aku mendapat a banyak-banyak dalam peperiksaan kalau hubungan dengan keluarga fail??

Aku tahu..syurga di bawah tapak kaki ibu...selama sembilan bulan mama bersusah payah membawaku didalam perutnya..tatkala beliau ingin melahirkanku...itulah saat yang paling getir didalam hidupnya..tapi,aku tidak pernah terfikir pun tentang perkara itu...setelah ditatang dengan minyak yang penuh pun....aku masih bersikap kurang ajar kepada mama..setelah mama didiagnosis dengan kegagalan buah pinggang pun,aku masih jarang menunjukkan kasih sayang dan baktiku kepada mama...walaupun deep down..aku takut kehilangan mama..kerana...mama telah menunjukkan bahawa illness yang mama hidapi itu,bukan penghalang untuk mama enjoy life to the fullest..mama seorang yang cekal...senang kata,the most persevere woman i've ever met in my life...ma,u r an inspiration to me an my sisters...

Papa,selama berpuluh tahun papa bersusah-payah mencari nafkah...even when i kat asrama pun..kalau i nak balik bila-bila masa,papa tidak pernah sesekali say no...even when papa busy macam mana pun,papa mesti akan tetap ambil me...papa banyak mengajar syafiq erti kehidupan..u juga merupakan papa yang paling cool and versatile...tidak pernah pun sesekali papa menyentuh kami ketika papa memarahi me and my sisters...

Selama 5 tahun aku tinggal di asrama,2 tahun di UM,dan insyaallah,4 tahun di Jepun...aku tidak pernah menghargai pengorbanan yang dilakukan kedua ibu bapaku...aku hanya mempunyai masa yang cukup singkat untuk bersama mereka...dan aku berharap..selepas ini..aku akan menjadi seorang yang berjaya...dan jika ALLAH memberi memanjangkan umur mereka dan aku...aku ingin mereka melihat aku menjadi seorang yang berjaya AKHLAK,IMAN and kerjaya...aku berharap agar mereka juga dapat merasai kejayaan aku kelak....

SO,for me,PARENTS are made for us so that we learn to be more appreciative of the life ALLAH gave us...ma and pa,i'm sorry for all of the mistakes that i've done...MA AN PA..I LOVE U!!!!

0 comments: